Khamis, 26 Februari 2015

Saya suka meneroka...

Saya suka menuntut ilmu. Suka belajar. Suka meneroka ilmu baru yang memberi manfaat bukan untuk diri sendiri semata-mata tetapi juga untuk orang lain. Saya tak suka berkumpul beramai-ramai sambil berborak kosong. Takde inti. Takde ilmu. Bahkan sekadar mengulang2 kisah silam pun bukan kesukaan saya. 

Ada yang kata, dengan berborak2 kosong pun boleh dapat ilmu. Biar pun tak formal. Yesss! Ada juga betulnya kata2 tu. Tapi kalau borak2 itu juga turut disertai oleh orang berilmu. Cakapnya, hujahnya berasaskan fakta. Bukan sekadar logik akal, tapi spritualnya pun.

Jangan lupa, dengan ilmu formallah hidup kita bersistem. Dengan ilmu formallah lahirnya bijak pandai yang boleh sebarkan ilmu pada sejagat. Takde cendekiawan lahir dari ilmu tak formal dalam borak2 santai. Semuanya berhitam putih. 

Kepada sahabat2  yang suka menuntut ilmu. Tahniah! Syukur. Terima kasih tak terhingga kerana kesudian kalian menjadi sahabat akrab saya yang masih merangkak2 menggali ilmu yang tak pernah habis ini.

Kepada yang tidak berminat. Cukuplah menjadi pendorong semangat bukan menjadi sebaliknya. Kita tetap bersahabat biarpun bertentangan minat. Ilmu itu sifatnya mengalir. Alirannya tidak pernah putus.