Rabu, 27 November 2013

Bertahanlah Kerana Cintakan Allah

Belajarlah membebaskan, bukan mengikat. Apabila usia perkahwinan semakin meningkat, tiada lagi cinta berapi yang berasaskan keinginan biologi dan fisiologi. Ketika warna sebenar (true colour) pasangan kita semakin terserlah hari demi hari, adakah kita mampu bertahan dan bersabar atas kelemahan dan kekurangan pasangan kita yang sudah bertahun-tahun kita hadapi?

Ingatlah, jika pasangan kita ada kerenahnya, apa kurangnya kita? Jangan kesabaran kita sahaja yang dikirakan. Kesabaran pasangan kita terhadap kerenah kita juga wajar dipertimbangkan. Suami merupakan cermin kepada si isteri. Dan begitulah sebaliknya. Hubungan kesalingan ini menunjukkan bagaimana perangai dan akhlak pasangan yang ditakdirkan untuk bersama kita.

Jadi , Jangan cepat menyalah atau mengalah. Sebaliknya banyakkan muhasabah diri. Sedarlah bahawa kelemahan atau keburukan yang ada pada pasangan kita itu sebenarnya bukan sahaja tidak dingini oleh kita tetapi juga oleh diri mereka sendiri. Mereka pun pada hakikatnye sedang berhempas pulas untuk mengatasi kelemahan atau keburukan itu.

Kalau begitu, adalah lebih baik sekiranya kita membantu darpada  'membuntukan' mereka.

~ Ustaz Pahrol Muhamad Juoi
Buku; CINTA KERANA ALLAH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan