Ahad, 10 November 2013

Membahagiakan itu Keperluan

Petang semalam, saya baru saja mengenakan telekung. Sedang qiam untuk menunaikan solat asar. "Usolli fardhal asri arba'a rakaatin ada an lilla hitaala. Allahu akbar". Kedua-dua tangan telah pun melekap dan diletakkan di bawah dada.

Tiba-tiba telinga saya menangkap sesuatu. Ada suara yang sedang memanggil-manggil nama saya. Sayup-sayup kedengaran suara tua dia, ibu mertua saya yang telah bertahun-tahun tak boleh berjalan maupun berdiri. Dalam hati terus terdetik, patut ke stop solat? Tapi apa-apa hal, kena dulukan Allah, barulah manusia. Lantas saya terus baca doa iftitah. Panggilan masih bertalu-talu. Ah! Solat apa maknanya kalau tak khusyuk? 

Lantas saya keluar dari bilik dan terus mendapatkan orang tua itu. Rupa-rupanya mata kedua (cermin mata) dia hilang. Entah mana dicampaknya. "Entah-entah kat bawah bontot mak tak?" gurau saya. Terkekeh-kekeh dia ketawa. Jenuhlah saya mencari. Selak sana selak sini. Dia juga. Sambil mulutnya menyebut "mana ni ...mana ni?" tangannya membongkar isi 'balang ajaibnya'. Satu-satu barang dikeluarkan. Kitab yasin, botol minyak urut,minyak gamat...cermin mata. Opps! ada pun rupanya. Dalam bekas ni. Dia ketawa lagi.Terkekeh-kekeh. Saya tau, sebagai warga emas, dia seronok dilayan begitu.

Saya juga seronok. Ketika memberi satu, saya telah mendapat dua; Menggembirakan manusia lain dan dapat bersolat dengan tenang.

-syahdina muza

Tiada ulasan:

Catat Ulasan