Jumaat, 9 Mei 2014

Hiburan umpama Garam

Hiburan dalam Islam hanya diperlukan dalam kuantiti yang sedikit...seperti kuantiti garam dalam masakan. Perlu memang perlu tetapi hanya sedikit. Mengapa? Kerana jika semua tuntutan ajaran Islam dilaksanakan. umat Islam akan terhibur secara automatik. Islam itu sendiri bermakna sejahtera. Maka mengamalkan keseluruhan ajaran Islam akan memberikan segala unsur yang membawa kepada kesejahteraan, ketenangan dan keseimbangan.

"Tanpa garam, masakan akan hilang keenakannya. Namun kalau garam berlebihan, akan rosaklah keenakan rasa makanan".

Sementara hiburan yang MELALAIKAN, yang sangat diminati dalam dunia masa kini, banyak yang melalaikan. Biarpun beralih daripada satu lagu ke satu lagu, dari satu filem ke satu filem, dari satu program/aktiviti ke satu program/aktiviti, ketenangan hakiki tidak juga ditemui. Hiburan seperti ini umpama pil pain killer (ubat penahan sakit). Fungsinya bukan untuk mengubati penyakit tetapi hanya menahan rasa sakit untuk sementara waktu. Bila kesan ubat itu hilang, rasa sakit itu kembali lagi.

"Manusia hari ini menikmati hiburan yang melalaikan seumpama meminum air laut. Oleh sebab tekak sangat dahaga, air laut terus diminum. Namun sia-sia. Semakin diminum semakin haus jadinya."

~Buku; SEMUANYA SOAL HATI
          Pahrol muhamad Juoi