Khamis, 8 Mei 2014

Kawan Bukan Sahabat

KAWAN BUKAN SAHABAT


Kawan saya ramai. Kemudian satu persatu hilang. Oleh fitnah atau mungkin oleh sikap saya yang tidak disenangi. Saya terima. Saya teliti balik kawan-kawan saya. Mereka datang ke rumah. Mereka datang ke pejabat. Mereka selidik siapa kawan-kawan saya. Mereka geledah jenis makanan saya. Buku yang saya baca. Meneliti sikap saya ketika berhadapan dengan masalah atau ditimpa musibah. Pergaulan saya atau pemakaian saya.

Mereka meminta petua hidup bahagia kerana pada mereka saya bahagia. Mereka katakan kepada kawan-kawan, sayalah guru. Sayalah idola dan segala kata baik. Perlahan-lahan saya jadi malu. Resah memikirkan. Takut musibah persahabatan. Bimbang ujian Allah mendatang. Dan, akhirnya ketakutan itu jadi nyata. Fitnah persahabatan muncul satu-satu. Pun, saya telah bersedia. Saya katakan kepada hati, mereka itu cuma jasad ujian yang Allah datangkan kepada saya. Redalah. Allah hapuskan mereka dari senarai kawan-kawan saya justeru mereka telah banyak mencuri waktu saya. Jadi, saya tidak kesal. Malah bersyukur Allah menghindarkan mereka dari dalam lingkungan peribadi saya.

Hari ini Allah hadirkan beberapa insan yang tidak sedikitpun meminta apa-apa. Tidak pernah memuji dan menyebutku begitu begini. Kami ada waktu untuk makan dan berbual dalam sibuk. Ada masa kami berkongsi cerita tentang cili api atau belimbing buluh atau kucing hitam di gerai makan. Bahagia. Sungguhlah benar firman-Nya, kunfayakun. Fahamlah saya, Allah datangkan ujian 'kawan-kawan' untuk memberi saya 'beberapa sahabat'. Alhamdulillah.



~Ana Balqis