Sabtu, 3 Ogos 2013

Allah Suka Kita Berdoa. Tapi...

Doa juga dijadikan adat majlis
DOA DLM KEMAKSIATAN...???

Kenapa Rasulullah saw suruh kita bangun tgh malam dirikan solat dan berdoa dgn Allah. Supaya kita dpt merasainya di situ letaknya betapa ikhlasnya hati kerana...
tiada yg melihat ibadat kita kpdnya. Di dlm bilik yg sunyi 'feel' itu lebih dirasai kita dkt dgn Allah.

Ramai masyarakat kita meletakkan doa bila diperlukan. Contoh bila nak dpt projek, nak minta kesihatan baik, nak mencari jodoh dan sebagainya. Salah doa itu kena sentiasa ada... Allah suka kita kita memohon kepadaNya dan Allah suka kita bergantung kepadaNya. Ia berbeza dgn manusia yg tak suka kita meminta-minta.

Bukan setakat itu sahaja, malah kita tidak tahu menghormati doa2 tersebut. Contohnya di majlis Annual Dinner...kamu lihat sahaja pakaian2 mereka yg hadir bagaimana? Kamu juga tahu di dlm majlis itu ada tarian2 yg sgt dibenci oleh Allah. Tapi kamu panggil seseorang utk berdoa...kamu meminta kebaikan sedangkan sebentar lagi kamu ingin membuat kemaksiatan...??? Wallahuallam.

Ikhlas ke doa kita. Ingat doa itu ayat Al Quran telah mengisyaratkan merupakan satu ibadah. Malah Rasulullah saw bersabda , “Allah SWT sangat murka kpd org yg tidak mau berdoa kepadaNya,.” Letakkan ia di tempat tertinggi dan kesuciannya.

Para sahabat, apabila berdoa diiringi dgn air mata. Kekusyukan berdoa seperti di dlm solat. Tapi kita menjadi doa sebagai aturcara majlis utk menunjukkan kita tak lupa agama sedangkan dlm aturcara2 itu dipenuhi dgn kemaksiatan...jgn kita letak doa itu ditempat yg salah dan hina??? Wallahuallam.
 
~fb Norman Liverpool~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan