Selasa, 17 Disember 2013

Ilmu Pengasih dari Suami

“Macam mana saya boleh mengawal diri supaya dapat mengawal isteri?”
Untuk mengawal diri, kita perlukan ilmu. Kemudian ilmu itu terus diamalkan. Untuk mengamalkan ilmu, perlu mujahadah. Mujahadah itu ertinya struggle yang kuat untuk melakukan sesuatu. Bila mujahadah kena bersusah payah. Lawan nafsu. Lawan kemalasan. Lawan kejemuan dalam mematuhi perintah Tuhan.
“Akhirnya isteri kita akan tunduk kepada kita?”
Insyaallah... siapa yang patuh kepada Tuhan, manusia lain akan mudah patuh kepadanya. Termasuk isteri dan anaknya. Itu ilmu pengasih yang ori. Kalau kurang pangkat, cuba tambah pada yang lain.
“Tambah apa?”
Tambah wibawa.
“Dengan apa?”
Dengan ilmu. Tak kiralah sama ada ilmu agama, ilmu akademik atau ilmu kemahiran. Tambahkan amal. Sama ada yang berhubung dengan Allah atau sesama manusia. Tingkatkan akhlak. Maksudnya kita jadi orang yang lebih soleh, lebih tenang, lebih sabar. Insyaallah... isteri kita akan respect kita walaupun pangkat kita rendah.
“Macam mana tiba-tiba dia nak respect kita pulak?”
Sebab kita dah respect diri kita sendiri. Perkara-perkara yang disebut tadi akan meningkatkan harga diri kita. Maksudnya, hormat diri kita terhadap kita sendiri akan meningkat. Dan bila kita mula menghargai diri kita, barulah orang lain akan menghargai diri kita.
“Ohhh... barulah king akan dapat kuasanya semula. Dan queen akan menyerahkan kuasanya!”
Bila kedudukan suami mantap, barulah rumah tangga tersusun semula. Peningkatan diri tadi mempunyai multi-fungsi – maksudnya, di samping mengangkat wibawa suami, sekaligus itu juga membolehkan suami memimpin keluarganya dengan baik.
“Isteri yang dah kena ubat pengasih tu pulak macam mana?”
Ubat pengasih yang ori ni tidak akan membodohkannya seperti ubat pengasih yang tak ori. Bila suami menjadi pemimpin yang baik, insyaallah... isterinya akan menjadi pengurus yang baik. Gandingan mantap pemimpin dan pengurus inilah yang akan membahagiakan rumah tangga.

~Buku; Satu Rasa Dua Hati – Pahrol Mohd Juoi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan