Khamis, 26 Disember 2013

Melihat Jiwa Yang Ceria di Gambang

Berada di Gambang, taman tema air di Pahang. Awal-awal lagi saya sudah menyerah kalah. Saya tidak akan turut serta bermain air. Seronok melihat suami dan anak-anak basah.Mengheret pelampung ke sana ke mari seperti mana lainnya. 

Biarpun saya sentiasa ingin nampak muda. Tapi jiwa tua tidak upaya disorok. Lalu saat menulis ini, saya menjadi penunggu beg.Sesekali suami dan anak-anak menjenguk. Itulah nikmatnya berkeluarga. Saling memerhati. Saling mengambil dan menjaga hati. 

Tidak ada keluarga yang sempurna. Rasanya keluarga yang berkunjung ke taman tema ini adalah keluarga yang ceria. Mana mungkin keluarga yang sedang bercekau... bercakaran dapat bergelak ketawa di sini. Memikul pelampung yang jauh lebih besar dari sipemikul. Biar menggunung harta...menimbun duit...tapi kalau hati penuh dengan rasa tidak puas, merasa lebih baik dari pasangan, resah gelisah dengan kehidupan sendiri yang sentiasa dibandingkan dengan orang lain...dapat mengecap nikmat tersenyum dari hati.

Memberilah kerana untuk mencapai redha Allah..biarpun tidak diucap di mulut, tapi kesannya lahir di hati. Itulah ketenangan yang tak dapat dijual beli. Bahagia itu bermula dari dalam diri sendiri.
 Oh! Ternampak pasangan atok nenek bersama anak menantu dan cucu-cucu...mengheret pelampung bersama.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan