Isnin, 23 Disember 2013

Tinggalkan Otak kat Luar

1. Di dalam sebuah program, Seorg penonton bertanya kpd Sheikh "Aku masuk ke dlm tandas membawa handphone yg didlmnya ada Al-Quran, boleh ke?
Sheikh menjwb, "Boleh tak apa.."
Soalan itu diulangi lg.. "Tetapi Al-Quran ada kat dlm tu..."
Sheikh berkata " Wahai saudara, tak apa.. Al-Qur'an tu ada dlm memory hp.."
Penonton itu masih tak puas ha...
ti dan membalas "Ini Al-Quran ya Sheikh.. Adakah boleh di bawa masuk ke tandas!!!"
Sheikh berkata " Engkau ada menghafal Al-Qur'an tak?
Dia menjwb " Ya, aku byk menghafal ayat2 Al-Quran"
Sheikh berkata "Kalau begitu, Jika kamu nak masuk ke tandas, tinggalkan otak kamu kat luar..."

2. Bertanya seorg pemanggil kpd Sheikh " Aku ingin berkahwin seorg lagi, walaupun isteriku skrg menunaikan sgl tggjwbnya dan tidak ada kekurangan.. Aku ingin mendpt pahala menyelamatkan anak gadis...
Sheikh menjwb "Drpd kamu menyakiti hati isterimu, lebih baik kamu bg duit kamu tu kpd pemuda yg mahu berkahwin, kamu akan dpt dua pahala, pahala menyelamatkan anak gadis dan pemuda...

3. Seorg bertanya Sheikh "Jikalau aku solat di dlm hutan, dan seekor Singa melintas dihdpnku, adakah aku teruskan solat atau berhenti dan lari.."
Sheikh menjwb "Kalau wudhumu masih belum terbatal, teruskanlah solat..."

Lesson to learn..kembali kpd quran dan sunnah..
 
~shared

Tiada ulasan:

Catat Ulasan