Selasa, 30 Julai 2013

Ajaibnya Sedekah

"Ketika sedekah keluar dari tangan pemiliknya, maka ia terlebih dulu jatuh di tangan Allah sebelum sampai kepada tangan penerimanya, kemudiannya sedekah itu berkata kepada Allah dengan lima perkataan, iaitu;
1. saya kecil, maka besarkanlah saya
2. saya sedikit, maka perbanyakkanlah saya
3. saya benci, maka cintakanlah saya
4. saya adalah yang binasa, maka kekalkanlah
5. saya adalah sang penjaga, maka sekarang saya telah menjadi sang penjaga bagimu (orang yang bersedekah)"
 
(HR Ali bin Abi Thalib)
 
Sedekah adalah penolak bala, penyubur pahala dan melipat ganda rezeki. Sebiji benih menumbuhkan tujuh tangkai yang pada setiap tangkai itu terjurai seratus biji.
 
Bersedekahlah ketika merasa ingin bersedekah. Jangan sampai merasa terpaksa bersedekah. Perkara ini bukannya disebabkan oleh besar atau kecilnya nilai wang, tetapi rela atau tidak untuk kita menghulurkan sumbangan.
 
Sebaik-baiknya menyedekahkan sesuatu perkara yang membuatkan perasaan kita bergetar. Kesan bersedekah adalah berbeza pada setiap orang.
 
Balasan terhadap amalan kita bukan berasal daripada orang yang pernah kita sedekahkan. Namun balasan itu berasal daripada Allah dan datangnya sering dari jalan yang tidak pernah kita duga.
 
Balasan daripada Allah boleh terdiri daripada keselamatan, kesihatan, perasaan tenang dan sebagainya yang nilainya jauh lebih besar daripada nilai  yang kita sedekahkan.
 
~Ustaz Yusuf Mansur~
Buku; Allah Maha Pelindung

Tiada ulasan:

Catat Ulasan