Rabu, 31 Julai 2013

Ubah Diri Sendiri Lebih Mudah

Wahai anakku,
Masamu kecil, engkau sering mengadu pada aku apabila tersinggung dengan kelakuan atau percakapan sahabatmu. Semasa kamu mengadu, engkau sentiasa alangkah bagusnya sahabatmu berubah sikap, lalu kamu tidak perlu lagi tersinggung pada kelakuan atau percakapan yang boleh merosakkan persahabatan.

Waktu itu aku hanya tersenyum. Aku senyum kerana kamu menyayangi sahabat kamu. Tapi pada mas...
a yang sama aku cukup bimbang kerana kamu tidak menyedari antara perkara yang mencari nahas dalam hubungan antara manusia - iaitu sentiasa mengharapkan orang lain berubah untuk keselesaan diri sendiri, tapi dirimu enggan berubah.

Wahai anakku,
Melihat kamu sedih mengadu, aku tidak mahu menambahkan lukamu untuk bertanya mengapa kamu mencari nahas? Kerana aku sedar dan amat berpengalaman mengalaminya bahawa hatimu akan lebih berkecai harapanmu dihampakan lagi kerana sahabatmu tidak berubah. Akhirnya kamu menambah kecewa dan berdendam dengan sahabatmu.

Wahai anak kesayanganku,
Jangan selalu dok berfikir penyelesaian kepada sesuatu masalah dalam hubungan sesama manusia ialah orang lain itu berubah, walhal penyelesaian sebenar adalah pada diri kamu sendiri - kamu yang harus berubah dulu.

Umpamanya, jikalau engkau tersinggung dengan seorang sahabat yang kamu rasa dia tidak menjaga kepentingan kamu sebagaimana kamu menjaga kepentingan dia... Jika engkau terus mengharapkan sahabatmu berubah untuk menjaga kepentingan kamu sebagaimana kamu menjaga kepentingan dia adalah jalan mencari nahas untuk merosakkan hubungan kerana ia susah berlaku.

Ingatlah wahai anakku, pembaris setiap orang adalah berlainan. Mungkin bagi sahabatmu, ia sudah dikira amat menjaga kepentinganmu berbanding kepentingan orang lain.

Wahai anakku,
Sebaliknya ia adalah lebih mudah kalau engkau yang berubah dengan mengubah pandangan pada sahabatmu, bahawa itulah beliau yang sebenarnya, dan jangan ada harapan (expectation) yang terlalu tinggi pada beliau - keadaan akan menjadi lebih tenang dan hubungan akan mencapai lebih kesefahaman dan kurang sengketa dalaman hati.

Banyak perkara di dunia ini, ingatlah wahai anakku, jika kamu inginkan perubahan, ia bermula daripada diri kamu sendiri, dan bukan dengan mengharapkan orang lain dan sekelilingmu berubah dahulu.

Senyum.
 
~Ustaz Tuan Ibrahim Tuan Man~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan